Kostelec nad Orlicí
Oficiální internetové stránky


Vyhledávání

 

Sociální sítě

  • Facebook
  • Youtube


Cesta: Titulní stránka > ŽIVOT VE MĚSTĚ > Městská sportoviště

 

Kříž u mostu

Jak jsme stěhovali kříž: Vzpomínky na cestu k mostu

 
 

Na základě několika dotazů z poslední doby na současné umístění kříže u mostu na levém břehu řeky si dovolím uvést ze svých vzpomínek.

Tento kříž bez nápisu a datace vzniku podle sdělení některých již nežijících spoluobčanů stál původně na opačné straně dnešní silnice II/316 před bývalou Otčenáškovou hospodou - čp.182 – a byl (snad před stavbou obloukového ocelového mostu?) přemístěn na zámecký pozemek u křižovatky s cestou do zámeckého parku (mnozí jistě pamatují, že ta vedla přes trať, končilo u ní staré nástupiště a závory dle potřeby otvírala obsluha u drážního domku). Vyslechl jsem také neověřené tvrzení, že u tohoto kříže byly po určitou dobu umístěny desky se jmény padlých v I. světové válce. Kolem kříže byl dřevěný plůtek s brankou, po jeho stranách stály 2 vzrostlé smrky a podél plotu rostl na velké ploše zimostráz.

V roce 1989 probíhala zásadní přeměna dopravy v dolní části města - byla rozšířena Jirchářská ulice, přitom se v ní budovala nová kanalizace, pokládaly kabely atd. a později byla do ní převedena z Husovy a Trávnícké ulice hlavní silnice II/316.  Mezi tratí a řekou se chystalo vybudování stoky A k ČOV včetně přepadu do řeky. Proto byl zbourán bývalý domek Krupkových a jeho kůlny (původně sídlo hajného zámeckého parku Kinských) a vznikl požadavek přemístění kříže.

Tehdejší Rada MěNV mě pověřila, abych navrhl nové místo pro kříž a zajistil jeho přepravu. Navržené  místo bylo odsouhlaseno a TS (Lad. Sajdl) zajistily masivní betonový základ. Přepravu bylo nutno provést před uzavřením mostu pro jeho demolici.

Jednotlivé části kříže jsem podrobně proměřil a po propočtech stanovil celkovou hmotnost a těžiště kříže a připravil závěs umožňující přepravu ve svislém stavu. Fošnami jsem zpevnil a podepřel ramena kříže, tyče pro závěs zapůjčila strojní dílna Osinek. Vlastní přeprava proběhla bez problémů 22.07.1989, zajistili ji za mého vedení a účasti mého syna bez finančních nároků pracovníci strojní dílny Osinek pp. Jaroslav Tajbr a Stanislav Holiš s pomocí VZV Desta 2,5 t, vše s ochotným souhlasem vedoucího p. Ing. Pavla Hrobaře a s vědomím vedení podniku.

Původní stanoviště (3 snímky 22.04.1989) a průběh přepravy (22.07.1989, 23 snímků) vyfotografoval p. Josef Kořízek. Z obrázků je také zřejmé, jak se vlivem vyšší konstrukce mostu zvýšila úroveň silnice a tím i bariéry toku Orlice. To se negativně projevilo při vrcholu povodně 10.03.2000, kdy při průtoku 242 m3/s byla hladina nad mostem o 70 cm výše než pod mostem, jak to změřil geodet p. Ing, Josef Padrián, tehdejší radní.

Při instalaci el. osvětlení lávky a stezky pro pěší v místě brodu (TS, J.F.) došlo žel brzo po ustavení kříže pohybem plošiny k odlomení a rozlomení horní části na 3 díly - oprava a zpevnění pomocí ocelové desky ale byly zajištěny urychleně.

Dvě poznámky nakonec: Podle získaných informací zadalo Město zpracování odborné zprávy o technickém stavu kříže s návrhem na jeho ošetření. A lípy za posledních 35 let velmi povyrostly - bylo by vhodné jejich prořezání (jako např. u lip na Palackého náměstí), aby případný pád velkých větví památku zcela nezničil.

 
 
 
 
 

Kontext

Umístění: Galerie > Fotogalerie > Kříž u mostu

Zobrazit vyhledávací formulář »


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém