Pomoc občanům v tíživých životních situacích zajišťuje odbor sociálních věcí v rámci samostatné působnosti obce v územním obvodu města Kostelec nad Orlicí a v rámci výkonu státní správy ve správním obvodu pověřeného obecního úřadu a správním obvodu obce s rozšířenou působností.
Správní obvod obce s pověřeným obecním úřadem je vymezen územím obcí:
Borovnice, Častolovice, Čestice, Doudleby nad Orlicí, Hřibiny – Ledská, Chleny, Kostelec nad Orlicí, Kostelecké Horky, Krchleby, Olešnice, Svídnice, Tutleky, Vrbice, Zdelov
Správní obvod obce s rozšířenou působností je vymezen územím obcí:
Albrechtice nad Orlicí, Bolehošť, Borohrádek, Borovnice, Častolovice, Čermná nad Orlicí, Čestice, Doudleby nad Orlicí, Hřibiny – Ledská, Chleny, Kostelec nad Orlicí, Kostelecké Horky, Krchleby, Lípa nad Orlicí, Nová Ves, Olešnice, Svídnice, Tutleky, Týniště nad Orlicí, Vrbice, Zdelov, Žďár nad Orlicí
Agendy odboru:
1) Sociálně-právní ochrana dětí (SPOD)
- Poskytování SPO dětem z § 6 zák. č. 359/1999 Sb.
- Kolizní opatrovnictví
- Náhradní rodinná péče
- Kuratela pro děti a mládež
2) Sociální práce, sociální kuratela
3) Veřejné opatrovnictví
4) Zvláštní příjemce důchodového pojištění
5) Parkovací průkazy pro osoby se zdravotním postižením
6) Komunitní plánování sociálních služeb
7) Protidrogový koordinátor
8) Manažer prevence kriminality
9) Romský poradce
10) Zdravotnictví
ad 1) Sociálně-právní ochrana dětí
Sociálně-právní ochranou dětí se rozumí především ochrana práva dítěte na jeho příznivý vývoj a řádnou výchovu, ochrana jeho oprávněných zájmů včetně ochrany jeho jmění, působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny a zabezpečení náhradního rodinného prostředí pro dítě, které nemůže být trvale nebo dočasně vychováváno ve vlastní rodině.
Předním hlediskem sociálně-právní ochrany je zájem dítěte a blaho dítěte.
OSPOD naplňuje jednotlivá ustanovení zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozd. předp. a za tímto účelem mimo jiné provádí následující úkony:
- sleduje nepříznivé vlivy působící na děti a činí opatření k omezování jejich působení
- pomáhá rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě
- poskytuje nebo zprostředkovává rodičům poradenství při výchově a vzdělání dítěte
- provádí šetření v rodině a bydlišti dítěte
- provádí šetření ve školském a zdrav. zařízení, v zaměstnání nebo jiném zařízení, kde se dítě zdržuje
- spolupracuje s ostatními státními orgány
- sleduje dodržování práv dítěte v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy
- vyjadřuje se k pobytu dítěte mimo tato zařízení u rodičů nebo jiných fyzických osob
- účastní se trestního a přestupkového řízení proti mladistvému
- podává návrh na podmíněné propuštění mimo výchovné zařízení
- zabývá se dětmi týranými, zneužívanými a zanedbávanými
- pracuje s dětmi, na kterých byl spáchán trestný čin, nebo je podezření ze spáchání takového činu
- oznamuje orgánům činným v trestním řízení podezření na spáchání trestného činu proti dítěti
- může uložit povinnost rodičům využít odborného poradenskou pomoc v souladu s § 12 ZSPOD
- může ukládat výchovná opatření v souladu s § 13 ZSPOD
- podává návrhy soudu v souladu s § 14 ZSPOD, např. na nařízení, prodloužení či zrušení ústavní výchovy dítěte, na omezení nebo zbavení rodičovské odpovědnosti nebo pozastavení jejího výkonu na svěření dítěte do pěstounské péče na přechodnou dobu, na zrušení pěstounské péče, na pozastavení výkonu povinnosti a práva péče o dítě u nezl. rodiče aj.
- podává návrh soudu dle § 16 ZSPOD na nařízení předběžného opatření, ocitlo-li se dítě bez jakékoliv péče nebo jsou-li jeho život nebo příznivý vývoj vážně ohroženy
- pořádá případové konference
- ve věcech osvojení a pěstounské péče přijímá žádosti fyzických osob, které mají zájem stát se osvojiteli, pěstouny nebo pěstouny na přechodnou dobu, vyhledává děti vhodné k osvojení a svěření do pěstounské péče a vede příslušnou dokumentaci, vyhledává osoby vhodné stát se osvojiteli nebo pěstouny a vede příslušnou dokumentaci aj.
- vykonává funkci opatrovníka nebo poručníka a činí neodkladné úkony v zájmu dítěte a v jeho zastoupení v době, kdy mu není ustanoven poručník nebo pokud se ustanovený poručník neujme své funkce
ad 2) Sociální práce, sociální kuratela
Působnost obecního úřadu III. typu je v oblasti výkonu sociální práce upravena zejména zákonem č. 108/2006 Sb, o sociálních službách, ve znění pozd. předp. (§ 92 a § 93a).
Sociální práce se zabývá poskytováním pomoci a podpory osobám, skupinám či komunitám s cílem zlepšit nebo obnovit jejich schopnost sociálního fungování v jejich přirozeném prostředí. Sociální práce si klade za cíl předcházet sociálnímu vyloučení, zasahuje tam, kde se lidé dostávají do konfliktů se svým sociálním prostředím.
Cílovými skupinami sociálního pracovníka jsou zejména:
- osoby s různým typem zdravotního postižení
- osoby pečující o své blízké či jiné osoby
- osoby s různým stupněm omezení svéprávnosti
- osoby ohrožené rizikovým způsobem života
- osoby bez přístřeší či v nevyhovujícím bydlení
- nezaměstnaní a osoby s materiálními problémy
- osoby ohrožené sociálním vyloučením zejména z důvodu předchozí ústavní či ochranné výchovy či výkonu testu (sociální kuratela)
Sociální pracovník pomáhá klientům řešit nepříznivou sociální situaci komplexně, nabízí možnosti řešení situace a respektuje přitom rozhodnutí klienta. Nevyplácí sociální dávky. Pracuje a pomáhá i v terénu, návštěvu na OSV je proto vhodné si předem domluvit telefonicky či e-mailem.
ad 3) Veřejné opatrovnictví
Výkon funkce veřejného opatrovníka obcí je výkonem přenesené působnosti.
Opatrovnictví je upraveno v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozd. předp. Jedná se o jednu z forem zastoupení, kdy je soudem jmenován opatrovník, aby hájil zájmy a práva jiného člověka, který má sníženou schopnost sám právně jednat, a to v důsledku duševního onemocnění, mentálního postižení, degenerativního onemocnění nebo těžkého tělesného či smyslového postižení. Povinností opatrovníka je činit právní úkony spolu s opatrovancem, případně za něj, pokud sám není schopen je vykonávat, které souvisejí s výkonem jeho práv a povinností. Opatrovnictví vzniká rozhodnutím soudu o ustanovení opatrovníka. V rozhodnutí soud kromě omezení svéprávnosti opatrovance a jmenování opatrovníka určí rozsah jeho práv a povinností. Není-li možné jmenovat opatrovníkem vhodnou osobu, jmenuje soud obec podle místní příslušnosti, tj. veřejného opatrovníka. Obec výkon dané funkce musí převzít.
ad 4) Zvláštní příjemce důchodového pojištění
Odbor sociálních věcí MěÚ Kostelec nad Orlicí rozhoduje o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění dle § 10a § 118 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozd. předpisů.
Obecní úřad ustanoví zvláštního příjemce s jeho souhlasem v případech, kdy by se výplatou dávky dosavadnímu příjemci zřejmě nedosáhlo účelu, kterému má dávka sloužit, nebo kdyby tím byly poškozovány zájmy osob, které je důchodce povinen vyživovat, anebo nemůže-li oprávněný, popřípadě jeho zákonný zástupce nebo opatrovník, výplatu přijímat.
ad 5) Parkovací průkazy pro osoby se zdravotním postižením
Na odboru sociálních věcí může držitel průkazu ZTP a ZTP/P požádat o vydání či výměnu parkovacího průkazu, který umožní jeho držiteli vjezd nebo parkování i v místech, kde to není běžně dovoleno. Pro vydání průkazu je nutný platný průkaz ZTP nebo ZTP/P a jedna průkazová fotografie.
ad 6) Komunitní plánování sociálních služeb
Posláním komunitního plánování je zajišťování dostupnosti sociálních služeb. Prakticky se jedná o zjištění stavu poskytování sociálních služeb v dané lokalitě a zároveň potřeb, které nejsou naplněny. Cílem komunitního plánování soc. služeb je posilovat soudržnost komunity, podporovat sociální začleňování a předcházet sociálnímu vyloučení jednotlivců a skupin. Komunitní plánování zapojuje všechny účastníky systému sociálních služeb do přípravy a uskutečňování plánu sociálních služeb, podporuje dialog a spolupráci mezi obyvateli, zvyšuje dostupnost a kvalitu sociálních služeb. Výsledkem vyjednávání mezi všemi účastníky procesu je komunitní plán, který odpovídá místním podmínkám a potřebám, stanoví krátkodobé i dlouhodobé cíle a priority rozvoje soc. služeb.
ad 7) Protidrogový koordinátor
Protidrogová politika ČR je legislativně ukotvena v zák. č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, v platném znění.
Hlavní úkoly protidrogového koordinátora:
- napomáhat při uskutečňování veškerých činností obce v oblasti protidrogové politiky
- koordinovat, průběžně kontrolovat a vyhodnocuje plnění úkolů vyplývajících z místního plánu protidrogové politiky
- spolupracovat se státními a nestátními subjekty zabývajícími se programy prevence a léčby návykových nemocí
ad 8) Manažer prevence kriminality
Manažer prevence kriminality působí na úseku prevence kriminality a sociálně patologických jevů podle zákona č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, v platném znění. Je zároveň kontaktní osobou pro odbor prevence kriminality MV, Policii ČR a pro manažera prevence kriminality KÚKHK. Vytváří a podílí se na realizaci preventivních aktivit obce.
ad 9) Romský poradce
Agenda romského poradce je legislativně ukotvena v zák. č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin, v platném znění. Jeho činnost je výkonem přenesené působnosti.
Romský poradce na obci může v rámci své agendy zajišťovat komunikaci a další vztahy romských komunit na území regionu s orgány správy, samosprávy a jinými orgány a organizacemi včetně návrhů příslušných opatření směřujících ke včlenění romských komunit do sociálních vazeb města a obcí, provádí potřebnou poradenskou a konzultační činnost k romské problematice, sleduje vývoj situace romské menšiny a mapuje rizika ohrožující životní situaci Romů, analyzuje příčiny problémů a jejich dopad na situaci menšiny, iniciuje v případě potřeby opatření k řešení aktuálních problémů.
ad 10) Zdravotnictví
Dle zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách a změně některých dalších zákonů, je stanoveno, že recepty a žádanky s modrým pruhem jsou přísně zúčtovatelné tiskopisy, které vydávají pouze obecní úřady obcí s rozšířenou působností výhradně do vlastních rukou oprávněné fyzické osobě. Vydávání těchto tiskopisů, vedení jejich evidence a likvidaci neplatných tiskopisů ze zdravotnických zařízení je zajišťována pověřeným pracovníkem odboru sociálních věcí.
Sociální sítě