Cesta: Titulní stránka
Na základě několika dotazů z poslední doby na současné umístění kříže u mostu na levém břehu řeky si dovolím uvést ze svých vzpomínek.
Tento kříž bez nápisu a datace vzniku podle sdělení
některých již nežijících spoluobčanů stál původně na opačné straně dnešní
silnice II/316 před bývalou Otčenáškovou hospodou - čp.182 – a byl (snad před
stavbou obloukového ocelového mostu?) přemístěn na zámecký pozemek u křižovatky
s cestou do zámeckého parku (mnozí jistě pamatují, že ta vedla přes trať,
končilo u ní staré nástupiště a závory dle potřeby otvírala obsluha u drážního
domku). Vyslechl jsem také neověřené tvrzení, že u tohoto kříže byly po určitou
dobu umístěny desky se jmény padlých v I. světové válce. Kolem kříže byl
dřevěný plůtek s brankou, po jeho stranách stály 2 vzrostlé smrky a podél plotu
rostl na velké ploše zimostráz.
V roce 1989 probíhala zásadní přeměna dopravy v dolní části
města - byla rozšířena Jirchářská ulice, přitom se v ní budovala nová
kanalizace, pokládaly kabely atd. a později byla do ní převedena z Husovy a
Trávnícké ulice hlavní silnice II/316.
Mezi tratí a řekou se chystalo vybudování stoky A k ČOV včetně přepadu
do řeky. Proto byl zbourán bývalý domek Krupkových a jeho kůlny (původně sídlo
hajného zámeckého parku Kinských) a vznikl požadavek přemístění kříže.
Tehdejší Rada MěNV mě pověřila, abych navrhl nové místo pro
kříž a zajistil jeho přepravu. Navržené
místo bylo odsouhlaseno a TS (Lad. Sajdl) zajistily masivní betonový
základ. Přepravu bylo nutno provést před uzavřením mostu pro jeho demolici.
Jednotlivé části kříže jsem podrobně proměřil a po
propočtech stanovil celkovou hmotnost a těžiště kříže a připravil závěs
umožňující přepravu ve svislém stavu. Fošnami jsem zpevnil a podepřel ramena
kříže, tyče pro závěs zapůjčila strojní dílna Osinek. Vlastní přeprava proběhla
bez problémů 22.07.1989, zajistili ji za mého vedení a účasti mého syna bez
finančních nároků pracovníci strojní dílny Osinek pp. Jaroslav Tajbr a
Stanislav Holiš s pomocí VZV Desta 2,5 t, vše s ochotným souhlasem vedoucího p.
Ing. Pavla Hrobaře a s vědomím vedení podniku.
Původní stanoviště (3 snímky 22.04.1989) a průběh přepravy
(22.07.1989, 23 snímků) vyfotografoval p. Josef Kořízek. Z obrázků je také
zřejmé, jak se vlivem vyšší konstrukce mostu zvýšila úroveň silnice a tím i
bariéry toku Orlice. To se negativně projevilo při vrcholu povodně 10.03.2000,
kdy při průtoku 242 m3/s byla hladina nad mostem o 70 cm výše než
pod mostem, jak to změřil geodet p. Ing, Josef Padrián, tehdejší radní.
Při instalaci el. osvětlení lávky a stezky pro pěší v místě
brodu (TS, J.F.) došlo žel brzo po ustavení kříže pohybem plošiny k odlomení a
rozlomení horní části na 3 díly - oprava a zpevnění pomocí ocelové desky ale
byly zajištěny urychleně.
Dvě poznámky nakonec: Podle získaných informací zadalo Město
zpracování odborné zprávy o technickém stavu kříže s návrhem na jeho ošetření.
A lípy za posledních 35 let velmi povyrostly - bylo by vhodné jejich prořezání
(jako např. u lip na Palackého náměstí), aby případný pád velkých větví památku
zcela nezničil.
Zobrazit vyhledávací formulář »
Sociální sítě